Vanaf 1 januari 2027 verandert er veel voor werkgevers die benzine-, diesel- of hybride auto’s aan werknemers ter beschikking stellen. Wie nog vóór die datum een auto met verbrandingsmotor in gebruik neemt, kan onder het overgangsrecht vallen — maar alleen als de timing klopt. In deze blog leest u wat u vóór de jaarwisseling moet regelen en hoe u belangrijke zaken als voertuigbeveiliging, rittenregistratie en wagenparkbeheer direct goed regelt.

Inhoud van deze blog:

Update 16 september 2026: op Prinsjesdag is het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2027 gepresenteerd. Daarin stelt het kabinet verschillende versoepelingen van de pseudo-eindheffing voor. Zo wordt voorgesteld het overgangsrecht te verlengen tot en met 31 december 2030 en uitzonderingen toe te voegen voor tijdelijk vervangend vervoer en bepaalde kortdurende terbeschikkingstellingen. Deze wijzigingen moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.


Besluit u daarom nog in 2026 één of meerdere brandstofauto's aan uw wagenpark toe te voegen? Zorg er dan voor dat de auto daadwerkelijk vóór 1 januari 2027 ter beschikking wordt gesteld en regel tegelijkertijd de door uw verzekeraar vereiste voertuigbeveiliging, rittenregistratie en eventueel het wagenparkbeheer.


Moving Intelligence helpt u dit snel en in één keer goed te regelen. Met SCM Klasse 4, SCM Klasse 5 of SCM Klasse TV beveiligt u het voertuig volgens de eisen die uw verzekeraar stelt. Bij Klasse 4 en Klasse 5 met een Moving Intelligence voertuigvolgsysteem kunt u bovendien automatische rittenregistratie toevoegen, zodat ritgegevens vanaf de eerste rit worden vastgelegd.


Zo is de nieuwe auto vanaf het begin goed beveiligd én heeft u direct inzicht in het gebruik van het voertuig.

Pseudo-eindheffing: 12% van cataloguswaarde erbij

Waarom is een auto vóór 1 januari 2027 interessant?

Vanaf 1 januari 2027 wordt de pseudo-eindheffing een extra werkgeverslast voor fossiele personenauto's die een werkgever aan een werknemer ter beschikking stelt en die ook voor privédoeleinden of woon-werkverkeer worden gebruikt. Onder fossiele personenauto's vallen voor deze regeling auto's waarvan uit het kentekenregister niet blijkt dat de CO₂-uitstoot 0 gram per kilometer bedraagt. Benzine-, diesel-, hybride en plug-inhybride personenauto's kunnen er dus onder vallen.


De pseudo-eindheffing bedraagt 12% per jaar over de waarde van de auto. Voor auto's die niet meer dan 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, wordt in beginsel uitgegaan van de catalogusprijs inclusief btw en bpm. Is de auto meer dan 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen, dan geldt de waarde in het economische verkeer.


Bij een cataloguswaarde van €50.000 bedraagt de pseudo-eindheffing bij een volledig kalenderjaar €6.000 per jaar, oftewel gemiddeld €500 per maand. De heffing wordt per kalendermaand berekend.


Deze werkgeversheffing staat naast de reguliere bijtelling die eventueel voor de werknemer geldt. De pseudo-eindheffing komt voor rekening van de werkgever.


Wilt u weten hoe de bijtelling in 2027 wordt berekend en wat dit betekent voor werknemers? Lees dan ook onze uitgebreide uitleg over de regels en berekening van bijtelling in 2027.

Wanneer valt een auto buiten pseudo-eindheffing?

Hoe werkt het overgangsrecht voor de pseudo-eindheffing?

Volgens de huidige wet geldt overgangsrecht voor een fossiele personenauto die vóór 1 januari 2027 al daadwerkelijk door dezelfde werkgever aan één of meer werknemers ter beschikking is gesteld. Het kabinet stelt in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2027 voor om deze overgangsperiode te laten lopen tot en met 31 december 2030. Als dit voorstel wordt aangenomen, kan de pseudo-eindheffing voor deze bestaande auto's vanaf 1 januari 2031 van toepassing worden.

De daadwerkelijke terbeschikkingstelling is bepalend. Alleen een auto vóór 1 januari 2027 bestellen, kopen, registreren of een leasecontract afsluiten is niet voldoende.

Het overgangsrecht is gekoppeld aan de specifieke auto en dezelfde werkgever. De auto mag binnen dezelfde werkgever later aan een andere werknemer ter beschikking worden gesteld zonder dat het overgangsrecht daardoor automatisch vervalt. Ook een tijdelijke onderbreking van de terbeschikkingstelling betekent niet automatisch dat het overgangsrecht verloren gaat.

Gaat de auto naar een andere werkgever met een ander loonheffingennummer, dan gaat het overgangsrecht in beginsel niet automatisch mee. Bij bepaalde juridische fusies en overnames kunnen uitzonderingen gelden.

De verlenging tot en met 31 december 2030 is onderdeel van het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2027 en moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.

VraagOvergangsrecht pseudo-eindheffing
Welke deadline telt?De auto moet vóór 1 januari 2027 daadwerkelijk door dezelfde werkgever aan een werknemer ter beschikking zijn gesteld.
Is bestellen of kopen vóór 2027 voldoende?Nee. De daadwerkelijke terbeschikkingstelling is bepalend.
Mag de auto later naar een andere werknemer?Ja. Binnen dezelfde werkgever kan de specifieke auto aan een andere werknemer worden toegewezen zonder dat het overgangsrecht daardoor automatisch vervalt.
Mag de auto tijdelijk niet worden gebruikt?Ja. Een tijdelijke onderbreking betekent niet automatisch dat het overgangsrecht vervalt.
Wat gebeurt er bij een andere werkgever?Het overgangsrecht gaat in beginsel niet automatisch mee. Voor de nieuwe werkgever moet opnieuw worden beoordeeld wanneer de auto voor het eerst ter beschikking is gesteld.
Tot wanneer geldt het oorspronkelijke overgangsrecht?Volgens de bestaande wet tot en met 16 september 2030.
Wat wordt in het Belastingplan 2027 voorgesteld?Verlenging tot en met 31 december 2030. Daardoor kan de pseudo-eindheffing voor deze bestaande auto's vanaf 1 januari 2031 van toepassing worden.

Hoe werkt de pseudo-eindheffing?

Verschillende scenario's

Wanneer geldt de pseudo-eindheffing en wie betaalt?

De pseudo-eindheffing wordt betaald door de werkgever die de auto aan de werknemer ter beschikking stelt. Het gaat niet om de vraag wie juridisch eigenaar van de auto is. De regeling kan daarom ook gelden bij lease.


De pseudo-eindheffing wordt per kalendermaand berekend. Staat een fossiele personenauto slechts een deel van een kalendermaand ook voor privédoeleinden ter beschikking, dan wordt deze voor de berekening in beginsel geacht die gehele kalendermaand voor privédoeleinden ter beschikking te hebben gestaan.



SituatiePseudo-eindheffing vanaf 2027?
Werkgever stelt benzine- of dieselauto beschikbaar voor woon-werk- of privégebruikJa, tenzij het overgangsrecht of een uitzondering geldt.
Werkgever leaset een benzine-, diesel-, hybride- of plug-inhybride autoJa, tenzij het overgangsrecht of een uitzondering geldt.
Gebruikte brandstofauto wordt vanaf 2027 voor het eerst door de werkgever ter beschikking gesteldJa. Ook een occasion kan onder de regeling vallen.
Volledig emissievrije personenautoNee.
Brandstofauto wordt uitsluitend zakelijk gebruikt en niet voor woon-werkverkeerNee.
Bestelauto die fiscaal niet als personenauto onder deze regeling valtNee.
Bv stelt een fossiele personenauto ter beschikking aan een DGA die werknemer isJa, als de auto ook voor privédoeleinden of woon-werkverkeer ter beschikking staat.
IB-ondernemer of zzp'er gebruikt zelf de zakelijke autoNiet op basis van deze werkgeversheffing.
Fossiele vervangende auto tijdens onderhoud of reparatieVolgens het wetsvoorstel maximaal 14 kalenderdagen per onderhouds- of reparatieperiode uitgezonderd, als aan de voorwaarden wordt voldaan.
Eenmalig kortdurend gebruik van bijvoorbeeld een huur- of deelautoVolgens het wetsvoorstel onder voorwaarden maximaal 7 aaneengesloten dagen uitgezonderd gedurende de overgangsperiode.
Handgeschakelde lesauto voor rijonderrichtVolgens het wetsvoorstel uitgezonderd van de pseudo-eindheffing.


Bij lease is de leasemaatschappij dus niet degene die de pseudo-eindheffing betaalt. De werkgever die de auto aan de werknemer ter beschikking stelt is verantwoordelijk voor de heffing.


De pseudo-eindheffing is een werkgeversheffing. Volgens de toelichting op de regeling kan de werkgever niet een werknemersbijdrage vragen met als doel de lasten van deze pseudo-eindheffing geheel of gedeeltelijk op de werknemer af te wentelen.

Woon-werk is privégebruik voor pseudo-eindheffing

Belangrijk voor rittenregistratie

Ook woon-werk telt mee

Een belangrijk verschil met de reguliere bijtelling is dat woon-werkverkeer voor de pseudo-eindheffing als privégebruik wordt aangemerkt. Een werknemer hoeft de auto dus niet voor vakanties, boodschappen of andere privéritten te gebruiken voordat de pseudo-eindheffing relevant kan worden.


Ook de bekende grens van maximaal 500 privékilometers per kalenderjaar voorkomt de pseudo-eindheffing niet automatisch. Voor de reguliere bijtelling wordt woon-werkverkeer namelijk als zakelijk beschouwd, terwijl het voor de pseudo-eindheffing juist als privégebruik geldt.


Een werknemer kan daardoor geen reguliere bijtelling hebben omdat maximaal 500 echte privékilometers worden gereden, terwijl de werkgever toch pseudo-eindheffing verschuldigd is omdat dezelfde auto voor woon-werkverkeer ter beschikking staat.


Daarom wordt het vanaf 2027 nog belangrijker om inzicht te hebben in welke auto aan welke werknemer ter beschikking staat, gedurende welke periode en waarvoor het voertuig wordt gebruikt. Met automatische rittenregistratie van Moving Intelligence worden ritten vanaf de eerste rit geregistreerd en kunt u zakelijke ritten, privéritten en woon-werkverkeer afzonderlijk vastleggen.

Automatische rittenregistratie van Moving Intelligence

14 dagen buiten pseudo-eindheffing

Tijdelijk vervangend vervoer

In het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2027 staat een specifieke uitzondering voor tijdelijk vervangend vervoer. Wordt de vaste auto vanwege onderhoud, reparatie, schadeherstel of een bandenwissel tijdelijk vervangen door een fossiele personenauto, dan wordt voorgesteld deze vervangende auto gedurende maximaal 14 kalenderdagen per onderhouds- of reparatieperiode buiten de pseudo-eindheffing te houden.

Duurt de vervanging langer dan 14 kalenderdagen, dan geldt de uitzondering vanaf dag 15 niet meer. Omdat de pseudo-eindheffing per kalendermaand wordt berekend, kan daardoor voor de betreffende maand alsnog pseudo-eindheffing ontstaan.

Kortdurend gebruik van bijvoorbeeld een huur- of deelauto
Daarnaast wordt tot en met 31 december 2030 een tijdelijke uitzondering voorgesteld voor bepaalde kortdurende terbeschikkingstellingen. Een specifieke fossiele personenauto mag per werkgever en per kalenderjaar gedurende maximaal één periode van ten hoogste zeven aaneengesloten dagen ook voor privédoeleinden ter beschikking worden gesteld zonder pseudo-eindheffing. Wordt dezelfde auto in meerdere afzonderlijke perioden gebruikt of duurt de periode langer dan zeven dagen, dan geldt deze uitzondering niet.

Beide uitzonderingen zijn nog voorstellen en worden pas definitief na goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer.

SCM Klasse 4, Klasse 5, Klasse TV

Nog in 2026 een nieuwe auto inzetten? Regel beveiliging meteen

Wie eind 2026 nog een auto daadwerkelijk aan een werknemer ter beschikking wil stellen, heeft mogelijk weinig tijd tussen bestelling, levering en ingebruikname. Juist dan wilt u voorkomen dat de door uw verzekeraar vereiste voertuigbeveiliging pas na aflevering wordt geregeld.


Controleer daarom al bij aankoop of lease welke beveiligingsklasse uw verzekeraar voor het betreffende voertuig voorschrijft.

<

Moving Intelligence levert en installeert onder andere:



  • SCM Klasse 4, eventueel gecombineerd met automatische rittenregistratie;
  • SCM Klasse 5, eventueel gecombineerd met automatische rittenregistratie;
  • SCM Klasse TV Peilzender.

Zo voorkomt u dat een auto al is afgeleverd, maar nog niet volgens de voorwaarden van uw verzekeraar is beveiligd.

SCM Klasse-beveiliging voor uw nieuwe auto

Eén systeem, één platform

Voeg rittenregistratie direct toe bij Klasse 4 of Klasse 5

Wanneer u toch al voertuigbeveiliging laat installeren, kunt u direct ook automatische rittenregistratie of uitgebreider wagenparkbeheer regelen. Bij SCM Klasse 4 en Klasse 5 kan Moving Intelligence het Mi50-systeem voor beide toepassingen gebruiken.


Het systeem registreert automatisch onder andere datum en tijd van iedere rit, vertrek- en aankomstlocatie, gereden afstand, kilometerstanden en de classificatie van zakelijke, privé- en woon-werkritten.


Vanaf 2027 wordt niet alleen inzicht in ritten belangrijk. Door de pseudo-eindheffing en de voorgestelde uitzonderingen voor vervangend en tijdelijk vervoer wordt het voor werkgevers ook relevanter om te weten welke specifieke auto gedurende welke periode ter beschikking stond.


Dat is bijvoorbeeld relevant als een werknemer tijdelijk een vervangende auto krijgt of als binnen het wagenpark voertuigen tussen werknemers wisselen.


Achteraf nog een tweede systeem laten installeren of met een afzonderlijke leverancier voor rittenregistratie werken is niet nodig. Eén installatie, één platform en vanaf de eerste rit inzicht in het voertuiggebruik.


Neem contact met ons op en we kijken mee naar de geschikte oplossing voor uw auto of wagenpark.

Bel of mail Moving Intelligence

Alles geregeld voor 1 januari 2027

Voorkom pseudo-eindheffing en regel beveiliging en rittenregistratie op tijd

De invoering van de pseudo-eindheffing per 1 januari 2027 kan ervoor zorgen dat werkgevers eind 2026 nog besluiten om benzine-, diesel- of hybride personenauto's aan hun wagenpark toe te voegen. Wilt u voor zo'n auto gebruikmaken van het overgangsrecht, dan is alleen bestellen of kopen vóór de jaarwisseling niet voldoende: de auto moet vóór 1 januari 2027 daadwerkelijk door dezelfde werkgever aan een werknemer ter beschikking zijn gesteld.


Regel daarom tijdig niet alleen levering en ingebruikname, maar ook de door uw verzekeraar vereiste voertuigbeveiliging en, waar relevant, automatische rittenregistratie.


Moving Intelligence kan voertuigbeveiliging, rittenregistratie en wagenparkbeheer combineren in één platform. Dat is geschikt voor één auto, maar ook wanneer u in korte tijd meerdere voertuigen aan uw wagenpark toevoegt.


Zo regelt u niet alleen wat vóór 1 januari 2027 nodig is, maar creëert u direct inzicht in het voertuiggebruik voor de jaren daarna.

Regel vandaag nog beveiliging en rittenregistratie

Veelgestelde vragen

Kan ik de pseudo-eindheffing voorkomen door in 2026 een benzineauto te kopen?

Wie betaalt de pseudo-eindheffing?

Geldt de pseudo-eindheffing ook voor hybride auto’s?

Geldt de pseudo-eindheffing ook voor een leaseauto?

Geldt de pseudo-eindheffing voor een DGA?

Wat is de overgangsregeling voor de pseudo-eindheffing?

Tot wanneer geldt het overgangsrecht voor de pseudo-eindheffing?

Geldt de pseudo-eindheffing voor zzp’ers?

Hoe werkt de pseudo-eindheffing bij leenauto's en wisselende auto's?

Kan ik SCM-beveiliging en rittenregistratie combineren?

Nieuws

Meer nieuws