Bijtelling is een belangrijk thema voor iedereen die in een auto van de zaak rijdt. Het bepaalt hoeveel belasting je betaalt als je de auto ook privé gebruikt. Vanaf 2026 veranderen de regels rondom bijtelling aanzienlijk, vooral voor elektrische auto’s. In deze blog lees je hoe de huidige situatie eruitziet, wat er precies verandert vanaf 2026, welke plannen er al bekend zijn voor na 2026 en hoe rittenregistratie je helpt te voldoen aan de regels.
Bijtelling en andere fiscale regels
Waarde van auto bij inkomen opgeteld
Bijtelling is een belasting die je betaalt wanneer je een auto van de zaak ook privé gebruikt. De Belastingdienst ziet privégebruik van een zakelijke auto als een vorm van loon in natura. Daarom wordt er een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen opgeteld. Bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto, de nieuwprijs van de auto, zoals deze door de fabrikant is vastgesteld. Dit geldt voor zowel personenauto's als bestelauto's. Bijtelling is wat anders dan BPM. De BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen) betaal je als je een personenauto, motor of bestelbus in Nederland koopt of uit het buitenland importeert en registreert. De catalgusprijs die voor de bijtelling wordt gehanteerd is inclusief btw en BPM.
Hoe wordt het berekend?
De cataloguswaarde van de auto wordt vermenigvuldigd met het bijtellingspercentage (in 2026 standaard 22%). Dit bedrag wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen van de bestuurder. Over dat extra inkomen betaal je inkomstenbelasting.
Wat betekent dit in de praktijk?
Bestuurder/werknemer: betaalt meer inkomstenbelasting omdat het belastbaar inkomen stijgt.
Werkgever: heeft geen direct voordeel of nadeel van de bijtelling zelf, maar kan wel te maken krijgen met extra lasten door toekomstige heffingen.
Eigenaar/DGA: ook ondernemers en DGA’s (directeur-grootaandeelhouder) moeten rekening houden met bijtelling, tenzij ze kunnen aantonen dat er minder dan 500 kilometer privé gereden is.
Concreet rekenvoorbeeld
Stel: een werknemer rijdt een benzine-auto met een cataloguswaarde van €45.000.
Bijtelling: 22% van €45.000 = €9.900 per jaar.
Stel dat de werknemer in de schijf van 37% inkomstenbelasting valt, dan betaalt hij 37% van €9.900 = €3.663 extra belasting per jaar. Dat komt neer op ongeveer €305 per maand aan netto lasten. Rijdt de werknemer minder dan 500 kilometer privé met deze auto volgens een sluitende rittenregistratie? Dan hoeft de werknemer dit bedrag niet te betalen. De bijtelling vervalt.
Bovenstaande berekeningen zijn op basis van voertuigen met een toelatingsdatum in 2025. Voor verschillende jaren gelden verschillende tarieven. Hoe ouder de auto, hoe lager het percentage. Dat is logisch, een oudere auto heeft een lagere waarde dan de cataloguswaarde in het jaar van eerste toelating. Voor auto's van 15 jaar of ouder geldt het tarief van 35% van de dagwaarde. De Belastingdienst heeft alle percentages onder elkaar gezet.
Zakelijk of privé?
Wat zijn precies privékilometers en wat reken je als zakelijke kilometers en hoe leg je dat met betrouwbare rittenregistratie vast? Dat leggen we uit in deze blog:
De situatie in 2025
Op dit moment (2025) gelden de volgende regels:
Onder andere nieuw bijtellingstarief voor EV
Vanaf 2026 gaat er een en ander de schop. Dat kan veel betekenen voor bestuurders, maar ook wagenparkbeheerders, dealers en werkgevers.
Bijtelling voor elektrische auto’s
2025: Er is een onderscheid tussen elektrische auto’s en auto’s met fossiele brandstof. Elektrische auto’s profiteren nog van een verlaagd tarief van 17 procent over de eerste €30.000.
2026: Er is geen onderscheid meer en dit voordeel vervalt. Voor elektrische auto’s geldt voortaan hetzelfde tarief als voor alle andere auto’s: 22 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde.
De 60-maandenregel blijft
2025: het percentage bijtelling dat geldt op het moment dat de auto voor het eerst op kenteken wordt gezet, is 60 maanden van kracht.
2026: deze regel blijft bestaan. Wie in 2025 nog een elektrische auto registreert, profiteert dus nog vijf jaar van het lagere tarief.
BPM en aanschafbelasting
2025: voor EV’s geldt een lage vaste voet of vrijstelling in de BPM. Voor brandstofauto’s zijn de tarieven afhankelijk van de CO2-uitstoot.
2026: de vaste voet voor EV’s blijft, maar het bedrag kan stijgen. Voor brandstofauto’s worden de CO2-schijfgrenzen strenger en de tarieven hoger.
Veranderingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB)
2025: elektrische personenauto’s krijgen een forse korting op de motorrijtuigenbelasting.
2026: de korting wordt kleiner. EV’s betalen nog maar 70 procent van het normale tarief. Na 27 wordt de korting stapsgewijs afgebouwd.
Pseudo-eindheffing 2027
Hoewel de grootste wijziging per 2026 plaatsvindt, liggen er ook al voorstellen klaar voor ná 2026. De meest besproken maatregel is een pseudo-eindheffing voor werkgevers die auto’s met uitstoot aan werknemers ter beschikking stellen.
In sommige plannen gaat het om een extra belasting van 52 procent over de bijtelling, in andere voorstellen om een heffing van 12 procent van de cataloguswaarde. De heffing zou gelden vanaf 1 januari 2027 en komt volledig voor rekening van de werkgever. Volledig elektrische auto’s zijn uitgezonderd van deze extra heffing. Zo wil de regering het gebruik van EV's stimuleren en brandstofauto's ontmoedigen.
Voor auto’s die vóór 2027 al in gebruik zijn genomen, zou een overgangsregeling gelden tot 2030.
Het zijn plannen en het is nog lang niet zeker dat ze omgezet worden in wetten. Maar, als deze plannen doorgaan, wordt het aanbieden van elektrisch rijden aantrekkelijker ten opzichte van fossiele brandstof, interessanter. De werkgever mag de heffing niet doorberekenen aan de werknemer
Van 100 naar 250 werknemers
In 2025 ging de rapportageplicht werkgebonden personen personenmobiliteit (WPM) in. Op Prinsjesdag 2025 heeft het kabinet aangekondigd de plicht alweer te schrappen voor het midden- en kleinbedrijf. Wanneer deze verandering ingaat, betekent dat alleen nog maar organisaties met 250 of meer werknemers jaarlijks moeten rapporteren over woon-werkverkeer en zakelijkverkeer. In 2025 geldt de verplichting voor organisaties met 100 of meer werknemers.
Het CO2 dashboard als onderdeel van de wagenparkbeheeroplossing van Moving Intelligence geeft in een handomdraai alle gegevens die nodig zijn voor de registratieverplichting.
Oplossingen voor als bijtelling ter sprake komt
Rijd je minder dan 500 kilometer privé per jaar en wil je geen bijtelling betalen voor je auto van de zaak? Zorg dan dat de rittenregistratie op orde is. Dat kan natuurlijk handmatig, met een simpele Excel-sheet. Maar met MiRed van Moving Intelligenge heb je je registratie volledig geautomatiseerd. Dat is minder foutgevoelig. MiRed met ons eigen voertuigvolgsysteem komt met het RRS-keurmerk. Dat betekent in de praktijk dat de Belastingdienst ervanuit gaat dat de rittenregistratie sluitend is.
Nieuws
23 september 2025
Moving Intelligence en Echoes verwelkomden op donderdag 18 september bijna 100 gasten in Utrecht voor MIC3.
07 september 2025
Wat zijn de nieuwe regels rondom bijtelling en andere belastingen in 2026?
06 september 2025
Bijna twee keer per dag stelen criminelen een auto uit 2019, tegelijkertijd verwaarlozen we de beveiliging van auto's in deze leeftijd.
17 augustus 2025
Keyless entry is een fijne feature van je auto. Maar ook voor dieven. Hoe gaan zij te werk en wat kun je doen om je wagen te beschermen?