Bijtelling is een belangrijk thema voor iedereen die in een auto van de zaak rijdt. Het bepaalt hoeveel belasting je betaalt als je de auto ook privé gebruikt. Vanaf 2026 veranderen de regels rondom bijtelling aanzienlijk, vooral voor elektrische auto’s. In deze blog lees je hoe de huidige situatie eruitziet, wat er precies verandert vanaf 2026, welke plannen er al bekend zijn voor na 2026 en hoe rittenregistratie je helpt te voldoen aan de regels.
Bijtelling en andere fiscale regels
Waarde van auto bij inkomen opgeteld
Bijtelling is een belasting die je betaalt wanneer je een auto van de zaak ook privé gebruikt. De Belastingdienst ziet privégebruik van een zakelijke auto als een vorm van loon in natura. Daarom wordt er een percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen opgeteld. Bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde van de auto, de nieuwprijs van de auto, zoals deze door de fabrikant is vastgesteld. Dit geldt voor zowel personenauto's als bestelauto's. Bijtelling is wat anders dan BPM. De BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen) betaal je als je een personenauto, motor of bestelbus in Nederland koopt of uit het buitenland importeert en registreert. De catalogusprijs die voor de bijtelling wordt gehanteerd is inclusief btw en BPM.
Hoe wordt het berekend?
De cataloguswaarde van de auto wordt vermenigvuldigd met het bijtellingspercentage. Dit bedrag wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen van de bestuurder. Over dat extra inkomen betaal je inkomstenbelasting.
Wat betekent dit in de praktijk?
Bestuurder/werknemer: betaalt meer inkomstenbelasting omdat het belastbaar inkomen stijgt.
Werkgever: heeft geen direct voordeel of nadeel van de bijtelling zelf, maar kan wel te maken krijgen met extra lasten door toekomstige heffingen.
Eigenaar/DGA: ook ondernemers en DGA’s (directeur-grootaandeelhouder) moeten rekening houden met bijtelling, tenzij ze kunnen aantonen dat er minder dan 500 kilometer privé gereden is.
Concreet rekenvoorbeeld
Stel: een werknemer rijdt een benzine-auto met een cataloguswaarde van €45.000.
Bijtelling: 22% van €45.000 = €9.900 per jaar.
Stel dat de werknemer in de schijf van 37% inkomstenbelasting valt, dan betaalt hij 37% van €9.900 = €3.663 extra belasting per jaar. Dat komt neer op ongeveer €305 per maand aan netto lasten. Rijdt de werknemer minder dan 500 kilometer privé met deze auto volgens een sluitende rittenregistratie? Dan hoeft de werknemer dit bedrag niet te betalen. De bijtelling vervalt.
Bovenstaande berekeningen zijn op basis van voertuigen met een toelatingsdatum in 2025. Voor verschillende jaren gelden verschillende tarieven. Hoe ouder de auto, hoe lager het percentage. Dat is logisch, een oudere auto heeft een lagere waarde dan de cataloguswaarde in het jaar van eerste toelating. Voor auto's van 15 jaar of ouder geldt het tarief van 35% van de dagwaarde. De Belastingdienst heeft alle percentages onder elkaar gezet.
Zakelijk of privé?
Wat zijn precies privékilometers en wat reken je als zakelijke kilometers en hoe leg je dat met betrouwbare rittenregistratie vast? Dat leggen we uit in deze blog:

De situatie in 2025
Op dit moment (2025) gelden de volgende regels:
Onder andere nieuw bijtellingstarief voor EV
Vanaf 2026 gaat er een en ander de schop. Dat kan veel betekenen voor bestuurders, maar ook wagenparkbeheerders, dealers en werkgevers. De bedoeling was dat de bijtelling voor elektrische auto's per 2026 zou worden gelijkgetrokken en ook naar 22 procent zou gaan. Eind november is echter besloten de verhoging in stappen door te voeren. EV's hebben een hogere aanschafprijs dan gelijksoortige benzineauto's en dat zou betekenen dat elektrisch rijden juist onaantrekkelijker wordt. Daarom is een voorgenomen verhoging deels teruggedraaid.
Bijtelling voor elektrische auto’s
2025: Er is een onderscheid tussen elektrische auto’s en auto’s met fossiele brandstof. Elektrische auto’s profiteren nog van een verlaagd tarief van 17 procent over de eerste €30.000.
2026: Over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van de elektrische auto betaal je 18 procent bijtelling. Voor elke euro erboven 22 procent.
2027: Over de eerste €30.000 euro van de cataloguswaarde van deelektrische auto betaal je 20 procent bijtelling.
2028: De gehele bijtelling voor elektrische auto’s naar 22 procent.
De 60-maandenregel blijft
2025: het percentage bijtelling dat geldt op het moment dat de auto voor het eerst op kenteken wordt gezet, is 60 maanden van kracht.
2026: deze regel blijft bestaan. Wie in 2025 nog een elektrische auto registreert, profiteert dus nog vijf jaar van het lagere tarief.
BPM en aanschafbelasting
2025: voor EV’s geldt een lage vaste voet of vrijstelling in de BPM. Voor brandstofauto’s zijn de tarieven afhankelijk van de CO2-uitstoot.
2026: de vaste voet voor EV’s blijft, maar het bedrag kan stijgen. Voor brandstofauto’s worden de CO2-schijfgrenzen strenger en de tarieven hoger.
Veranderingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB)
2025: elektrische personenauto’s krijgen een forse korting op de motorrijtuigenbelasting.
2026: de korting wordt kleiner. EV’s betalen nog maar 70 procent van het normale tarief. Na 2027 wordt de korting stapsgewijs afgebouwd.
Pseudo-eindheffing 2027
Op 1 januari 2027 gaat waarschijnlijk de pseudo-eindheffing in voor werkgevers die auto’s met uitstoot aan werknemers ter beschikking stellen.
Bieden werkgevers bijvoorbeeld een auto uit uw eigen wagenpark of een leaseauto aan en gebruikt de werknemer de auto ook privé of voor woon-werkverkeer? Dan betaalt de werkgever vanaf 1 januari 2027 extra belasting op zakelijke auto's met uitstoot die niet helemaal uitstootvrij zijn. Het gaat om auto's met benzine-, diesel- of hybride aandrijving. Doel is dat werkgevers alleen nog zakelijke auto's zonder uitstoot aan hun werknemers aanbieden, zoals volledig elektrische auto's.
<br /.
De belasting is per jaar:
De belasting wordt betaald via de loonheffing (pseudo-eindheffing). De werkgever mag deze belasting niet doorberekenen aan de werknemer.

Van 100 naar 250 werknemers
In 2025 ging de rapportageplicht werkgebonden personen personenmobiliteit (WPM) in. Op Prinsjesdag 2025 heeft het kabinet aangekondigd de plicht alweer te schrappen voor het midden- en kleinbedrijf. Wanneer deze verandering ingaat, betekent dat alleen nog maar organisaties met 250 of meer werknemers jaarlijks moeten rapporteren over woon-werkverkeer en zakelijkverkeer. In 2025 geldt de verplichting voor organisaties met 100 of meer werknemers.
Het CO2 Dashboard als onderdeel van de wagenparkbeheeroplossing van Moving Intelligence geeft in een handomdraai alle gegevens die nodig zijn voor de registratieverplichting.
Oplossingen voor als bijtelling ter sprake komt
Rijd je minder dan 500 kilometer privé per jaar en wil je geen bijtelling betalen voor je auto van de zaak? Zorg dan dat de rittenregistratie op orde is. Dat kan natuurlijk handmatig, met een simpele Excel-sheet. Maar met MiRed van Moving Intelligence heb je je registratie volledig geautomatiseerd. Dat is minder foutgevoelig. MiRed met ons eigen voertuigvolgsysteem komt met het RRS-keurmerk. Dat betekent in de praktijk dat de Belastingdienst ervanuit gaat dat de rittenregistratie sluitend is.
Nieuws
10 december 2025
Een kloppende rittenregistratie is belangrijk om boetes van de Belastingdienst te voorkomen.
30 november 2025
Wat zijn de nieuwe regels rondom bijtelling en andere belastingen in 2026?
28 oktober 2025
Het aantal motordiefstallen neemt af, maar veruit grootste deel nooit teruggevonden.
07 oktober 2025
Cijfers: deze personenauto's en bedrijfswagens zijn het meest gestolen in de eerste 9 maanden van 2025.