Op 1 juli 2024 gaat de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit in. Voor wie geldt de verplichting, wat moet u rapporteren en welke oplossingen biedt Moving Intelligence om u te helpen om aan de verplichting te doen, inzicht te krijgen in verbruik en CO2-uitstoot, en tijd en geld te besparen wanneer er weer een nieuwe overheidsregel op u afkomt?

In het klimaatakkoord van 2019 zijn afspraken gemaakt over het verminderen van CO2-uitstoot. Eén daarvan is het terugdringen van de uitstoot door personenmobiliteit. Werkgebonden personenmobiliteit (woon-werk- en zakelijk verkeer) is voor ongeveer de helft verantwoordelijk voor deze uitstoot.

De overheid wil dat de uitstoot drastisch vermindert en heeft een gezamenlijk plafond voor CO2-uitstoot bepaald. Op basis van de rapportages over CO2-uitstoot, in eerste instantie voor grotere organisaties, krijgt de overheid in beeld of het doel van 1,5 megaton minder uitstoot in 2030 gehaald wordt en welke maatregelen daarvoor nodig zijn.

Voor wie?

De nieuwe rapportageverplichting geldt voor organisaties met 100 of meer werknemers, gebaseerd op het aantal werknemers van alle vestigingen die onder hetzelfde KvK-nummer in het Handelsregisters staan. De werkgever is verplicht gegevens bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aan te leveren over woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Het gaat om reizen waarvoor werknemers een financiële vergoeding, een voertuig of een vervoersbewijs krijgen. Voor kleinere organisaties geldt de verplichting (nog) niet. De omgevingsdiensten controleren of werkgevers aan de rapportageverplichting voldoen.

Welke gegevens?

U hoeft geen verslag uit te brengen van de daadwerkelijke uitstoot. Aan de hand van gegevens als het totaal aantal gereisde kilometers, het aantal werknemers, het soort vervoermiddel en het type brandstof en reis (woon-werk of zakelijk) wordt berekend wat de totale uitstoot in een jaar is.

Tijdlijn

De verplichting gaat in op 1 juli 2024. Dat is een uitgestelde datum, eerder zou 1 januari de ingangsdatum zijn. Eerder al bijhouden mag en kan wel.


Dit zijn de belangrijke data:

  • 1 juli 2024: vanaf nu verplicht gegevens verzamelen
  • 30 juni 2025: laatste dag aanleveren gegevens 2024 (halfjaar of langer)
  • 30 juni 2026: laatste dag aanleveren gegevens 2025 (eerste hele jaar)
CO2-dashboard

Klaar voor rapportage met Moving Intelligence

Met het CO2-dashboard van Moving Intelligence krijgt u inzicht in het verbruik en de (berekende) uitstoot van uw organisatie in totaal en per reis en werknemer. In een handomdraai heeft u de gegevens die nodig zijn voor de rapportageverplichting. Bovendien helpen de data u met verduurzaming of kostenreductie voor onderhoud en brandstof. In een handomdraai heeft u alle gegevens die u nodig heeft en bent u voorbereid op de steeds grotere administratiedruk. Combineer het dashboard bijvoorbeeld met de module voor rijstijlanalyse en u kunt ook uw werknemers aanspreken en sturen op rijgedrag.

Waarom een CO2-dashboard?

  • Voldoe op tijd aan de rapportageverplichting met een kloppende en automatische administratie
  • Bereid u voor op een mogelijk aanstaande rapportageverplichting (kleinere organisaties)
  • Krijg inzicht in het verbruik in totaal en op individueel niveau als startpunt voor verduurzaming
  • Krijg inzicht in verbruik en zie waar kostenreductie mogelijk is

Verder uitgelegd

Wanneer wel en wanneer niet rapporteren?

Alle woon-werk en zakelijke kilometers moeten worden gerapporteerd aan de ROV om te voldoen aan de rapportageplicht. Dat geldt voor vervoer per auto (lease en eigen), motor- en bromfiets, fiets en e-bikes en openbaar vervoer en zelfs ‘ritten’ te voet. Het vervoer van vrijwilligers, gedetacheerden en uitzendkrachten vallen over het algemeen niet onder de definitie van werknemer voor uw organisatie. Werknemers die in het buitenland wonen maar in uw Nederlandse vestiging werken wel. Een werknemer is 20 uur of meer per week in dienst. Geeft u geen enkele financiële vergoeding aan de werknemers voor woon-werkverkeer of zakelijke mobiliteit, ook niet via bijvoorbeeld een keuzebudget? Dan is rapporteren ook niet verplicht. Andere uitzonderingen zijn bijvoorbeeld taxivervoer, vliegreizen, hulpdiensten en politiek vertegenwoordigers.

Goed wagenparkbeheer met Moving Intelligence

Goed wagenparkbeheer bezorgt u een boel uitdagingen rondom kosten- en brandstofbeheer, regelgeving, onderhoud, veiligheid, duurzaamheid, planning, data-analyse en efficiëntie. Dat vraagt om geavanceerde technologieën en slimme tools. Onze maatwerkoplossingen stellen u in staat om alle benodigde wagenparkgegevens direct in te zien. Zo kunt u zich richten op het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen en -prestaties, zonder kostbare tijd te verspillen aan gegevensverzameling.

Meer informatie

Nieuws

Meer nieuws