De nieuwe tachograafregels zijn vanaf augustus 2025 officieel van kracht. Bedrijven die internationaal transport verrichten, moeten nu voertuigen uitgerust hebben met een slimme tachograaf van de tweede generatie, ook wel tacho 2.0 of smart tacho type 2 genoemd. Deze regelgeving komt voort uit het EU Mobility Package, dat eerlijke concurrentie, betere handhaving en meer verkeersveiligheid beoogt.
In deze blog lees je alles over de veranderingen, uitzonderingen, risico’s bij niet-naleving en hoe je als bedrijf eenvoudig aan de regels voldoet.
Ga direct naar:
Controle op rij- en rusttijden voor veilig en eerlijk transport
Een tachograaf is een apparaat dat automatisch registreert hoe lang een chauffeur rijdt, hoeveel rusttijd er is genomen en waar het voertuig zich bevindt. Zo wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gecontroleerd of transporteurs zich houden aan de rij- en rusttijdenwetgeving. De tachograaf is verplicht in alle zware voertuigen (meer dan 3.500 kilo) en in sommige lichtere voertuigen bij grensoverschrijdend vervoer. Het gebruik van tachografen moet bijdragen aan veiliger verkeer, bescherming van de gezondheid van chauffeurs en aan een gelijk speelveld binnen de transportsector.
Slimme tachograaf verplicht voor grensoverschrijdend vervoer
Met de ingang van de nieuwe regels in augustus 2025 moeten alle internationale voertuigen voorzien zijn van een Smart Tachograaf versie 2 (G2V2). Deze versie introduceert meerdere nieuwe functionaliteiten, waaronder:
De nieuwe generatie tachografen maakt het mogelijk om sneller, betrouwbaarder en op afstand te controleren of een voertuig voldoet aan Europese regels.
Heb je nog voertuigen met een digitale tachograaf of Smart v1 aan boord én doe je internationaal vervoer? Dan ben je nu verplicht over te stappen naar de G2V2-tachograaf.
Meer transparantie en minder papieren rompslomp
De invoering van de slimme tachograaf versie 2 brengt een aantal belangrijke wijzigingen met zich mee ten opzichte van de eerdere tachograafversies. Waar chauffeurs voorheen handmatig moesten aangeven wanneer zij een landsgrens passeerden, gebeurt dit nu automatisch via een GNSS-satellietsignaal. Hierdoor kunnen inspectiediensten zoals de ILT grenspassages en routes veel beter controleren, zonder afhankelijk te zijn van menselijke input.
Een tweede grote verandering is dat het laden en lossen van goederen nu ook verplicht wordt geregistreerd, inclusief exacte tijdstippen en locaties. Dit maakt het eenvoudiger om cabotageregels en detacheringsverplichtingen te controleren. Voorheen werd deze informatie vaak niet vastgelegd of slechts beperkt bijgehouden in documenten of handmatig ingevoerde gegevens.
Daarnaast zorgt de nieuwe tachograafversie ervoor dat handhaving sneller en efficiënter verloopt. Dankzij de mogelijkheid om op afstand bepaalde gegevens uit te lezen, kunnen inspecteurs sneller bepalen of een voertuig aan de regels voldoet. Dat betekent minder vertragingen onderweg en minder fysieke controles, maar wél strengere digitale handhaving.
Tot slot is het per augustus 2025 verplicht om de slimme tachograaf versie 2 te gebruiken in voertuigen die internationaal opereren. Waar voorheen voertuigen met een digitale tachograaf of een eerste generatie slimme tachograaf nog aan de eisen voldeden, is die apparatuur vanaf nu niet meer voldoende voor grensoverschrijdend vervoer. Dit betekent dat veel transporteurs hun systemen moeten upgraden om compliant te blijven.
Kortom: de nieuwe regels zorgen voor meer transparantie, minder ruimte voor interpretatie en een grotere rol voor technologie in de controle van rij- en rusttijden en vervoersactiviteiten.
Niet elk voertuig hoeft een tachograaf te hebben – maar let op de voorwaarden
Niet elk voertuig valt onder de tachograafverplichting. Er zijn - ook na augustus 2025 - enkele belangrijke vrijstellingen:
Registratie niet relevant
Ook voor campers zijn er uitzonderingen op de tachograafplicht, maar deze zijn afhankelijk van het gebruik. Volgens Campingtrend is een tachograaf niet verplicht als de camper:
Zodra een camper echter wordt verhuurd, gebruikt wordt voor promotionele doeleinden, of voor zakelijke ritten over de grens, is de tachograafplicht wél van toepassing. En dat betekent in 2025 ook: de camper moet dan uitgerust zijn met de Smart Tachograaf versie 2.
Deze verplichting geldt ongeacht of het voertuig als ‘camper’ geregistreerd staat. Het gaat om het daadwerkelijke gebruik. Zie ook de uitleg op de pagina van de Rijksoverheid over tachografen voor de volledige regelgeving en vrijstellingen of lees de blog hierover op Campingtrend.
Jaar later
Een tachograaf is ook verplicht in bedrijfsauto’s in de klasse N1 (bestelauto’s) en M1 (van personenauto’s afgeleide bedrijfsauto’s) die inclusief lading en met aanhanger meer dan 3500 kg mogen wegen. Kleine busjes, caddy's, enzovoorts, met een toegestane massa van meer dan 2.500 kilo moeten, naar verwachting, vanaf 1 juli 2026 een slimme tachograaf type 2 in het voertuig hebben. Dat is dus een klein jaar later dan voor de andere voertuigen.
Checklist tachoverplichting
Het kan door alle regels en uitzonderingen nog ingewikkeld zijn om te bepalen of jij een tachograaf-verplichting hebt. De ILT heeft daarom een vragenlijst online gezet om te zien of een tachograaf nodig is.
Boetes, stillegging van voertuigen en reputatieschade
Bedrijven en chauffeurs die de regels negeren, lopen serieuze risico’s. De ILT voert actief inspecties uit, zowel onderweg als bij bedrijven zelf. Mogelijke gevolgen:
Bovendien moeten bedrijven tachograafgegevens tot 12 maanden bewaren én op verzoek kunnen overleggen. Het correct en tijdig uitlezen van data is dus essentieel.
Met Moving Intelligence data beschikbaar
Met Tacho Download van Moving Intelligence voldoe je moeiteloos aan de nieuwe regels. Onze oplossing leest automatisch zowel de chauffeurskaart als het voertuiggeheugen uit, op afstand én binnen de wettelijke termijnen. De data wordt veilig opgeslagen en overzichtelijk gepresenteerd via het platform. Je voorkomt hiermee menselijke fouten, handmatige downloads en boetes door vergeten of te late uitlezing. Bovendien krijg je volledig inzicht in rij- en rusttijden, overschrijdingen en compliance-statistieken.
Voorkom hoge kosten
De nieuwe tachograafregels zijn geen aankondiging meer, maar realiteit. De slimme tachograaf versie 2 is verplicht voor internationaal vervoer, en de boetes voor niet-naleving zijn fors. Gelukkig is er een eenvoudige manier om altijd compliant te zijn: Tacho Download. Daarmee automatiseer je het uitleesproces en verminder je de risico’s voor je organisatie.
Wil je hulp of advies bij een overstap? Ons team staat voor je klaar.
FAQ
Wanneer moet een tachograaf worden uitgelezen en hoe vaak?
Volgens de Europese regelgeving moet de bestuurderskaart minimaal elke 28 dagen worden uitgelezen, en het voertuiggeheugen minstens elke 90 dagen. Dit geldt voor alle voertuigen die onder de tachograafplicht vallen. Door dit proces te automatiseren met Tacho Download van Moving Intelligence, voorkom je boetes en bespaar je tijd.
Moet ik als zzp-chauffeur ook een tachograaf gebruiken?
Ja. Als je als zelfstandig chauffeur rijdt met een voertuig boven de 3.5 ton of grensoverschrijdend vervoer doet, ben je wettelijk verplicht een tachograaf te gebruiken. Dat geldt ook als je eigen vervoer doet of voor klanten rijdt. Je moet daarnaast zorgen voor correcte uitlezing van je bestuurderskaart en voertuigdata.
Wat is het verschil tussen tachograafdata van het voertuig en van de bestuurderskaart?
De voertuigdata registreert onder meer snelheid, locatie, stops en beweging. De bestuurderskaartdata bevat persoonlijke gegevens over rij- en rusttijden, pauzes en werktijd. Beide zijn essentieel voor inspecties en dienen volgens de wet afzonderlijk te worden opgeslagen en geanalyseerd.
Wat kost het als ik mijn tachograaf niet op tijd laat upgraden of uitlezen?
Boetes voor het niet naleven van de tachograafregels kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s per voertuig of chauffeur. Ook kan de ILT besluiten om een voertuig stil te leggen. Te late of onvolledige data-uitlezing, manipulatie of het ontbreken van een geldige tachograafversie zijn allemaal beboetbare feiten.
Zijn er alternatieven voor handmatig tachograafbeheer?
Ja. Oplossingen zoals Tacho Download van Moving Intelligence nemen het volledige tachograafbeheer uit handen. De uitlezing gebeurt automatisch op afstand, gegevens worden veilig opgeslagen én je krijgt rapportages over naleving. Dit voorkomt fouten, vertragingen en boetes – ideaal voor zowel kleine ondernemers als grotere wagenparken.
Moet mijn werkbus ook een tachgraaf hebben?
Wanneer het vervoeren van producten niet je hoofdactiviteit is en je gebrukmt je bus alleen bij je klanten te komen, dan gebruik je je voertuig voor eigen vervoer. Dan ben je vrijgesteld van de verplichting.
Slimme oplossingen van Moving Intelligence
Moving Intelligence biedt naast Tachograaf Download verschillende pakketten voor rittenregistratie en wagenparkbeheer: het basispakket MiRed, het uitgebreide pakket MiGreen met verschillende rapportagemogelijkheiden voor onder meer CO2-uitstoot, wagenparkbeheer zonder installatie van hardware (CarFleet) en allerlei maatwerkoplossingen. Benieuwd naar wat Moving Intelligence voor jouw wagenpark kan betekenen?
Nieuws
01 augustus 2025
Sinds augustus 2025 gelden nieuwe tachograafregels. Wat verandert er, wat zijn de uitzonderingen en hoe helpt Tacho Download van Moving Intelligence?
30 juli 2025
Dieven hebben het steeds meer gemunt op bedrijfswagens, blijkt uit cijfers. Onder meer Sprinters, Transporters en Trafics zijn in de eerste 6 maanden van 2025 gewild.
04 juli 2025
Steeds meer apparaten werken draadloos, maar hoe zit het met de veiligheid en betrouwbaarheid?
10 juni 2025
De eerste vijf maanden van 2025 laten een verontrustende trend zien: het aantal autodiefstallen in Nederland is fors gestegen.