De nieuwe tachograafregels zijn vanaf augustus 2025 officieel van kracht. Bedrijven die internationaal transport verrichten, moeten nu voertuigen uitgerust hebben met een slimme tachograaf van de tweede generatie, ook wel tacho 2.0 of smart tacho type 2 genoemd. Deze regelgeving komt voort uit het EU Mobility Package, dat eerlijke concurrentie, betere handhaving en meer verkeersveiligheid beoogt.

In deze blog lees je alles over de veranderingen, uitzonderingen, risico’s bij niet-naleving en hoe je als bedrijf eenvoudig aan de regels voldoet.

Ga direct naar:

Controle op rij- en rusttijden voor veilig en eerlijk transport

De basis: wat is een tachograaf en waarom is deze verplicht?

Een tachograaf is een apparaat dat automatisch registreert hoe lang een chauffeur rijdt, hoeveel rusttijd er is genomen en waar het voertuig zich bevindt. Zo wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gecontroleerd of transporteurs zich houden aan de rij- en rusttijdenwetgeving. De tachograaf is verplicht in alle zware voertuigen (meer dan 3.500 kilo) en in sommige lichtere voertuigen bij grensoverschrijdend vervoer. Het gebruik van tachografen moet bijdragen aan veiliger verkeer, bescherming van de gezondheid van chauffeurs en aan een gelijk speelveld binnen de transportsector.

Slimme tachograaf verplicht voor grensoverschrijdend vervoer

Wat is er veranderd per augustus 2025?

Met de ingang van de nieuwe regels in augustus 2025 moeten alle internationale voertuigen voorzien zijn van een Smart Tachograaf versie 2 (G2V2). Deze versie introduceert meerdere nieuwe functionaliteiten, waaronder:

  • Automatische registratie van grensovergangen via GNSS-satellietsignaal, bijvoorbeeld GPS
  • Informatie over laden en lossen, met tijd en locatie
  • Digitale ondersteuning van cabotageregels en detacheringsverplichtingen
  • Kortere en efficiëntere handhavingscontroles door inspectiediensten



De nieuwe generatie tachografen maakt het mogelijk om sneller, betrouwbaarder en op afstand te controleren of een voertuig voldoet aan Europese regels.

Heb je nog voertuigen met een digitale tachograaf of Smart v1 aan boord én doe je internationaal vervoer? Dan ben je nu verplicht over te stappen naar de G2V2-tachograaf.

Meer transparantie en minder papieren rompslomp

Wat zijn de belangrijkste verschillen met de oude tachograafregels?

De invoering van de slimme tachograaf versie 2 brengt een aantal belangrijke wijzigingen met zich mee ten opzichte van de eerdere tachograafversies. Waar chauffeurs voorheen handmatig moesten aangeven wanneer zij een landsgrens passeerden, gebeurt dit nu automatisch via een GNSS-satellietsignaal. Hierdoor kunnen inspectiediensten zoals de ILT grenspassages en routes veel beter controleren, zonder afhankelijk te zijn van menselijke input.

Een tweede grote verandering is dat het laden en lossen van goederen nu ook verplicht wordt geregistreerd, inclusief exacte tijdstippen en locaties. Dit maakt het eenvoudiger om cabotageregels en detacheringsverplichtingen te controleren. Voorheen werd deze informatie vaak niet vastgelegd of slechts beperkt bijgehouden in documenten of handmatig ingevoerde gegevens.

Daarnaast zorgt de nieuwe tachograafversie ervoor dat handhaving sneller en efficiënter verloopt. Dankzij de mogelijkheid om op afstand bepaalde gegevens uit te lezen, kunnen inspecteurs sneller bepalen of een voertuig aan de regels voldoet. Dat betekent minder vertragingen onderweg en minder fysieke controles, maar wél strengere digitale handhaving.

Tot slot is het per augustus 2025 verplicht om de slimme tachograaf versie 2 te gebruiken in voertuigen die internationaal opereren. Waar voorheen voertuigen met een digitale tachograaf of een eerste generatie slimme tachograaf nog aan de eisen voldeden, is die apparatuur vanaf nu niet meer voldoende voor grensoverschrijdend vervoer. Dit betekent dat veel transporteurs hun systemen moeten upgraden om compliant te blijven.

Kortom: de nieuwe regels zorgen voor meer transparantie, minder ruimte voor interpretatie en een grotere rol voor technologie in de controle van rij- en rusttijden en vervoersactiviteiten.

Niet elk voertuig hoeft een tachograaf te hebben – maar let op de voorwaarden

Welke uitzonderingen zijn er?

Niet elk voertuig valt onder de tachograafverplichting. Er zijn - ook na augustus 2025 - enkele belangrijke vrijstellingen:

  • Voertuigen met een maximaal toegestane massa van minder dan 3,5 ton, zolang ze geen grensoverschrijdend commercieel vervoer doen
  • Landbouw- en bosbouwvoertuigen binnen een straal van 100 kilometer van de standplaats
  • Hulpdiensten, zoals brandweer en ambulance
  • Bepaalde eigen vervoeractiviteiten binnen een straal van 100 kilometer

Let op: de vrijstellingen zijn niet altijd van toepassing. Bij grensoverschrijdend vervoer of commercieel gebruik vervallen veel uitzonderingen automatisch. Controleer dus altijd de actuele voorwaarden.

Registratie niet relevant

Specifiek voor campers: tachograaf verplicht bij zakelijk gebruik of verhuur

Ook voor campers zijn er uitzonderingen op de tachograafplicht, maar deze zijn afhankelijk van het gebruik. Volgens Campingtrend is een tachograaf niet verplicht als de camper:

  • Wordt gebruikt voor uitsluitend privégebruik
  • Niet wordt ingezet voor commerciële activiteiten
  • Geen goederen of personen tegen betaling vervoert



Zodra een camper echter wordt verhuurd, gebruikt wordt voor promotionele doeleinden, of voor zakelijke ritten over de grens, is de tachograafplicht wél van toepassing. En dat betekent in 2025 ook: de camper moet dan uitgerust zijn met de Smart Tachograaf versie 2.

Deze verplichting geldt ongeacht of het voertuig als ‘camper’ geregistreerd staat. Het gaat om het daadwerkelijke gebruik. Zie ook de uitleg op de pagina van de Rijksoverheid over tachografen voor de volledige regelgeving en vrijstellingen of lees de blog hierover op Campingtrend.

Uitleg campers en tacho op Campingtrend

Jaar later

Tachograaf voor bedrijfsauto's

Een tachograaf is ook verplicht in bedrijfsauto’s in de klasse N1 (bestelauto’s) en M1 (van personenauto’s afgeleide bedrijfsauto’s) die inclusief lading en met aanhanger meer dan 3500 kg mogen wegen. Kleine busjes, caddy's, enzovoorts, met een toegestane massa van meer dan 2.500 kilo moeten, naar verwachting, vanaf 1 juli 2026 een slimme tachograaf type 2 in het voertuig hebben. Dat is dus een klein jaar later dan voor de andere voertuigen.

Alles over slimme tachograaf type 2 voor 2500+ kilo

Checklist tachoverplichting

Vragenlijst van ILT

Het kan door alle regels en uitzonderingen nog ingewikkeld zijn om te bepalen of jij een tachograaf-verplichting hebt. De ILT heeft daarom een vragenlijst online gezet om te zien of een tachograaf nodig is.

Checklist ILT

Boetes, stillegging van voertuigen en reputatieschade

Wat zijn de risico’s als je niet voldoet aan de nieuwe regels?

Bedrijven en chauffeurs die de regels negeren, lopen serieuze risico’s. De ILT voert actief inspecties uit, zowel onderweg als bij bedrijven zelf. Mogelijke gevolgen:

  • Boetes die kunnen oplopen tot duizenden euro’s per overtreding
  • Stillegging van voertuigen bij ernstige tekortkomingen
  • Problemen bij vergunningverlening en verzekering
  • Imagoschade richting opdrachtgevers en klanten



Bovendien moeten bedrijven tachograafgegevens tot 12 maanden bewaren én op verzoek kunnen overleggen. Het correct en tijdig uitlezen van data is dus essentieel.

Met Moving Intelligence data beschikbaar

De oplossing: Tacho Download

Met Tacho Download van Moving Intelligence voldoe je moeiteloos aan de nieuwe regels. Onze oplossing leest automatisch zowel de chauffeurskaart als het voertuiggeheugen uit, op afstand én binnen de wettelijke termijnen. De data wordt veilig opgeslagen en overzichtelijk gepresenteerd via het platform. Je voorkomt hiermee menselijke fouten, handmatige downloads en boetes door vergeten of te late uitlezing. Bovendien krijg je volledig inzicht in rij- en rusttijden, overschrijdingen en compliance-statistieken.

Lees meer en vraag demo aan

Voorkom hoge kosten

Smart tacho 2.0 is nu

De nieuwe tachograafregels zijn geen aankondiging meer, maar realiteit. De slimme tachograaf versie 2 is verplicht voor internationaal vervoer, en de boetes voor niet-naleving zijn fors. Gelukkig is er een eenvoudige manier om altijd compliant te zijn: Tacho Download. Daarmee automatiseer je het uitleesproces en verminder je de risico’s voor je organisatie.

Wil je hulp of advies bij een overstap? Ons team staat voor je klaar.

FAQ

Veelgestelde vragen over tacho

Wanneer moet een tachograaf worden uitgelezen en hoe vaak?
Volgens de Europese regelgeving moet de bestuurderskaart minimaal elke 28 dagen worden uitgelezen, en het voertuiggeheugen minstens elke 90 dagen. Dit geldt voor alle voertuigen die onder de tachograafplicht vallen. Door dit proces te automatiseren met Tacho Download van Moving Intelligence, voorkom je boetes en bespaar je tijd.

Moet ik als zzp-chauffeur ook een tachograaf gebruiken?
Ja. Als je als zelfstandig chauffeur rijdt met een voertuig boven de 3.5 ton of grensoverschrijdend vervoer doet, ben je wettelijk verplicht een tachograaf te gebruiken. Dat geldt ook als je eigen vervoer doet of voor klanten rijdt. Je moet daarnaast zorgen voor correcte uitlezing van je bestuurderskaart en voertuigdata.

Wat is het verschil tussen tachograafdata van het voertuig en van de bestuurderskaart?
De voertuigdata registreert onder meer snelheid, locatie, stops en beweging. De bestuurderskaartdata bevat persoonlijke gegevens over rij- en rusttijden, pauzes en werktijd. Beide zijn essentieel voor inspecties en dienen volgens de wet afzonderlijk te worden opgeslagen en geanalyseerd.

Wat kost het als ik mijn tachograaf niet op tijd laat upgraden of uitlezen?
Boetes voor het niet naleven van de tachograafregels kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s per voertuig of chauffeur. Ook kan de ILT besluiten om een voertuig stil te leggen. Te late of onvolledige data-uitlezing, manipulatie of het ontbreken van een geldige tachograafversie zijn allemaal beboetbare feiten.

Zijn er alternatieven voor handmatig tachograafbeheer?
Ja. Oplossingen zoals Tacho Download van Moving Intelligence nemen het volledige tachograafbeheer uit handen. De uitlezing gebeurt automatisch op afstand, gegevens worden veilig opgeslagen én je krijgt rapportages over naleving. Dit voorkomt fouten, vertragingen en boetes – ideaal voor zowel kleine ondernemers als grotere wagenparken.

Moet mijn werkbus ook een tachgraaf hebben?
Wanneer het vervoeren van producten niet je hoofdactiviteit is en je gebrukmt je bus alleen bij je klanten te komen, dan gebruik je je voertuig voor eigen vervoer. Dan ben je vrijgesteld van de verplichting.

Slimme oplossingen van Moving Intelligence

Rittenregistratie en wagenparkbeheer

Moving Intelligence biedt naast Tachograaf Download verschillende pakketten voor rittenregistratie en wagenparkbeheer: het basispakket MiRed, het uitgebreide pakket MiGreen met verschillende rapportagemogelijkheiden voor onder meer CO2-uitstoot, wagenparkbeheer zonder installatie van hardware (CarFleet) en allerlei maatwerkoplossingen. Benieuwd naar wat Moving Intelligence voor jouw wagenpark kan betekenen?

Rittenregistratie met Moving Intelligence

Nieuws

Meer nieuws