Bijna twee keer per dag stelen criminelen een auto van het bouwjaar 2019. Deze auto's zijn topfavoriet bij dieven. Tegelijkertijd verwaarlozen we de beveiliging van auto's in deze leeftijd en komt het merendeel van de gestolen voertuig nooit meer terug. Waarom laten we dit gebeuren? Hoe kunnen we relatief eenvoudig deze auto's toch beschermen?
De cijfers
Je zou verwachten dat autodieven vooral interesse hebben in nieuwe auto’s. Die leveren het meest op, zou je zeggen. Toch laten de cijfers wat anders zien. Uit de halfjaarlijkse rapportage van Stichting VbV komt naar voren dat vooral auto’s met een bouwjaar uit de periode 2017 tot 2021 het meest worden gestolen. Van de 3645 auto’s die tussen 1 januari en 8 juli 2025 zijn gestolen, heeft meer dan driekwart een bouwjaar uit die range. 2019 is daarbij topfavoriet met 673 diefstallen. Even om te vergelijken, ‘slechts’ 220 van de gestolen auto’s in de ruim eerste 6 maanden van 2025 is nieuw, met 2024 of 2025 als bouwjaar.
Beveiliging teruggeschroefd
Daarvoor moeten we eerst kijken naar nieuwere auto’s. Verzekeraars eisen, vooral bij nieuwe auto’s met een hogere waarde, SCM-klasse goedgekeurde beveiligingssystemen. Deze systemen voorkomen door middel van een startonderbreker en alarmen dat een auto kan worden gestolen. Na enkele jaren, wanneer de auto al flink in waarde is gedaald, kan de eis van de verzekeraar vervallen. Eigenaren kiezen er dan nog weleens voor om de dienstverlening voor voertuigbeveiliging stop te zetten. Na verkoop, uit economische overwegingen of vanuit de gedachte dat dieven toch geen interesse hebben in een ‘oude’ auto. Met alle gevolgen van dien: de auto is dan ineens een stuk makkelijker te stelen. En dat weten dieven ook.
Er zijn verschillende motieven om een auto’s van deze leeftijd te stelen. Het kan gaan om een diefstal in opdracht waarbij de auto later wordt ingezet bij een criminele actie. Of dieven strippen in chop shops de gestolen wagens en verkopen de onderdelen op de zwarte markt in binnen- en buitenland. En bepaalde modellen zijn juist gewild in Afrika. Nogal eens duiken daar of onderweg daar naar toe gestolen Toyota RAV4’s op. Daarnaast zijn er simpelweg veel meer auto’s op de weg met deze bouwjaren. De meeste auto’s die in 2024 in Nederland rondreden, hebben 2019 als bouwjaar.
Met de cijfers kun je zeggen dat de kans op diefstal van een wat oudere auto liefst 15 keer zo hoog is dan een die net van de band rolt. Natuurlijk is dat een wat ongenuanceerde conclusie, maar het is gek dat we de beveiliging flink terugschroeven juist op het moment dat onze auto’s interessant worden voor dieven. Wat de motivatie van die downgrade dan ook is. En dat terwijl er verschillende betaalbare mogelijkheden zijn om de auto toch te beschermen.
Mi01 Peilzender en Mi01 Retreever
Wanneer een verzekeraar een SCM Klasse TV-beveiliging eist, dan bouwen wij een Mi01 Peilzender in. Met een Peilzender aan boord vinden we een gestolen auto bijna altijd terug. Natuurlijk zo snel mogelijk. En in heel Europa en ver daarbuiten.
De Mi01 Peilzender komt met een abonnement en moet door een gecertificeerd bedrijf worden ingebouwd. We hebben een goed alternatief van de Peilzender voor auto’s waarbij de eis niet (meer) geldt. De Mi01 Retreever is dan niet SCM Klasse TV-gecertificeerd, maar komt wel zonder abonnement en werkt in de basis hetzelfde. Voor een goede werking adviseren we deze door expert te laten inbouwen, maar als je het zelf doet, bespaar je ook zo op de kosten. En ook met een Retreever aan boord vinden we je auto na diefstal terug. Om het even in perspectief te zetten, van alle gestolen auto’s wordt slechts 40% teruggevonden. Met een Peilzender of Retreever aan boord vinden we 94 van de 100 gestolen voertuigen terug.
Groot voordeel van de Peilzender of Retreever: hij kan in alle voertuigen en werkt standalone. Je hoeft geen batterij op te laden of de hardware ergens aan te koppelen. Daarom ook is het terugvindsysteem ideaal voor motoren, klassieke auto’s, campers, caravans en aanhangers.
Overname of upgrade
Tip: check bij de aankoop van een tweedehands auto of er al een goed volg- of terugvindsysteem aan boord is en of je dit kunt overnemen. Dan is je auto zonder veel gedoe al direct goed beveiligd. Niet zeker of jouw systeem aan eisen en wensen voldoet? We kijken graag met je mee en adviseren over de beste oplossing.
Om verschillende redenen schroeven we de beveiliging van onze auto’s van 5 jaar terug, terwijl net deze auto’s het hoog op het lijstje van dieven staan. De hoge diefstalcijfers en het lage terugvindpercentage tonen aan dat we de beveiliging van deze voertuigen niet mogen negeren, ook als verzekeraars geen hoge eisen meer stellen. Er zijn verschillende goede en betaalbare oplossingen. Een kleine investering maakt al een groot verschil.
Nieuws
01 augustus 2025
Sinds augustus 2025 gelden nieuwe tachograafregels. Wat verandert er, wat zijn de uitzonderingen en hoe helpt Tacho Download van Moving Intelligence?
30 juli 2025
Dieven hebben het steeds meer gemunt op bedrijfswagens, blijkt uit cijfers. Onder meer Sprinters, Transporters en Trafics zijn in de eerste 6 maanden van 2025 gewild.
04 juli 2025
Steeds meer apparaten werken draadloos, maar hoe zit het met de veiligheid en betrouwbaarheid?
10 juni 2025
De eerste vijf maanden van 2025 laten een verontrustende trend zien: het aantal autodiefstallen in Nederland is fors gestegen.