Vanaf 2025 wordt de bpm-vrijstelling voor bestelwagens afgeschaft, waardoor nieuwe bedrijfswagens onderhevig worden aan de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm). Deze verandering benadrukt de focus op schonere voertuigen en het verbod op vervuilende wagens in steden. Ontdek hoe deze wijzigingen uw wagenpark beïnvloeden en waarom het nu tijd is om actie te ondernemen.

Wie vanaf 1 januari 2025 een nieuwe bedrijfsbus registreert, moet dan ook de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen betalen, net als bij de aankoop van een personenauto. In feite is er dan bij aanschaf geen onderscheid meer tussen een bedrijfs- en een personenauto.

Stimuleren schonere voertuigen

De bpm wordt berekend aan de hand van uitstoot. Hoe meer een voertuig uitstoot, hoe hoger de belasting. Met het afschaffen van de bpm-regeling wil de overheid, net als met een verbod op vervuilende wagens in grote steden, ondernemingen en andere organisaties stimuleren schonere of emissieloze voertuigen aan te schaffen. En voor vervuilende (diesel)bedrijfswagens die na 1 januari 2025 gaan rijden, is het verboden in steeds meer grote Nederlandse steden in te gaan.

Run op nieuwe bedrijfswagens

BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat er 78.000 nieuwe bestelwagens op kenteken worden gezet in 2024. Dat zijn er 8.000 meer dan in 2023.

Bpm berekenen, hoe werkt dat?

De hoogte van het bpm-tarief voor nieuwe bestelwagens hangt af van:

  • de CO2-uitstoot van een personenauto: voor elke gram per kilometer (€66,91)
  • de nettocatalogusprijs van het voertuig
  • extra’s zoals accessoires

Een kleine bestelbus met een uitstoot van 100 gram per kilometer wordt dus in 2025 €6.691,- duurder. Een grote bus met dieselmotor kan zomaar €15.000,- of zelfs €25.000,- duurder worden in aanschaf. Het is dus de moeite om vóór 2025 een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen of de uw hele vloot te vervangen, vooral wanneer u nog niet van plan bent elektrisch te gaan rijden.

Denk aan volgsysteem en beveiliging

Nieuwe bedrijfswagen? Denk ook aan rittenregistratie, beheer en beveiliging. Is het, ondanks de run op nieuwe bedrijfswagens, toch gelukt om een nieuwe bus of een compleet nieuwe vloot aan te schaffen? Zorg dan dat uw rittenregistratie, wagenparkbeheersysteem en voertuigbeveiliging in orde zijn. Laat de Moving Intelligence-hardware en -software hiervoor al installeren of overzetten op het moment dat de wagen wordt ingericht. U kunt uw nieuwe voertuigen dan al vanaf de eerste kilometer volgen en uw administratie, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst, klopt direct. Vraag ernaar bij uw dealer of neem contact met ons op voor meer informatie.

Grijs kenteken

Wanneer een voertuig voor de Belastingdienst voldoet aan de eisen voor een bestelauto, krijgt het een grijs kenteken. Denk aan een bestelbus, bakwagen of caddy die bedoeld is voor het vervoer van goederen, met een grote laadruimte zonder zitplaatsen. Als ondernemer op grijs kenteken rijden heeft een aantal voordelen, zoals een lagere motorrijtuigenbelasting. In 2025 gaat die belasting omhoog.

Goed om te weten: de Belastingdienst gebruikt de term ‘grijs kenteken’ al niet meer en voor de aanschaf van nieuwe auto’s en busjes en wagens die aan de eisen zouden voldoen, moet vanaf 2025 ook bpm worden betaald.

Meer verandering: uitstoot registreren

Als uw organisatie 100 of meer werknemers heeft, moet u vanaf juli 2024 bijhouden hoeveel CO2 uw voertuigen uitstoten. Dan gaat de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit in. Wat betekent dit voor u en hoe kan Moving Intelligence u helpen? Lees hier alles over de rapportageverplichting.

Nieuws

Meer nieuws