In 2024 bestaat Moving Intelligence 25 jaar. Al vanaf het prille begin werken we aan slimme oplossingen om voertuigen te volgen. Voor beveiliging, maar ook voor wagenparkbeheer, fleetmanagement en rittenregistratie.

Aan de hand van een aantal belangrijke ontwikkelingen laten we zien waar we nu staan en hoe we daar zijn gekomen.

Eerst als Tecnocon en Technocon, later als Moving Intelligence ontwikkelen we vanaf 1999 vanuit Reusel in Noord-Brabant een beveiligingssysteem dat voldoet aan de eisen van verzekeraars. Een schot in de roos: Het bedrijf groeit al snel, met al duizenden aangesloten voertuigen in de eerste jaren. In 2008 verhuizen we naar het kantoor aan de A2 in Zaltbommel en werken we verder aan hardware en software.

Eigen kastje: Mi50

De basis van het huidige Moving Intelligence-volgsysteem is de Mi50. Onder de werktitel Retreever MK3 bouwen vanaf 2009 in eigen huis aan hardware die problemen daarvoor (techniek, kosten, betrouwbaarheid, regelgeving) moet oplossen en die altijd online is. Wanneer we de Retreever MK3 uitbrengen, heten we Moving Intelligence en starten onze productnamen met Mi.

De Mi50 – volgens de makers ons ultieme product - krijgt daarna verschillende updates en accessoires, steeds om aan de laatste hoge eisen van onder meer klanten, partners en verzekeraars in binnen- en buitenland te voldoen. Dat gaat van rijstijlanalyse op basis van g-krachten tot aan meeluistermogelijkheden tijdens hijacks en van live volgen tot de koppeling aan de startonderbreker en blokkades opheffen met Bluetooth. Of iets relatief simpels als een Y-splitsing in de kabels om de inbouwtijd flink te verkorten. Plus CO2-rapportages, bestuurdersidentificatie, geofencing en de mogelijkheid om tussen 2G en 4G/LTE-netwerken te schakelen. Gemiddeld iets minder dan een keer jaar hebben we weer een nieuwe versie van de Mi50. Made in NL.

Retreever terugvindsysteem zonder KIWA-certificaat

Terugvinden met Peilzender Mi01

Vanuit de markt komt rond 2014 de behoefte aan een draadloos terugvindsysteem. We ontwikkelen een slanke tracker met eigen batterij die minstens drie jaar mee kan. De Mi01 geeft een keer per dag de locatie door. Na diefstal kunnen we de frequentie verhogen naar één keer per uur en zo lukt het om 94% van de gestolen voertuigen met een Mi01 aan boord terug te vinden. De Mi01 bieden we nu aan als Peilzender en is door Kiwa goedgekeurd in Klasse TV. Een variant op de Peilzender krijgt de naam van zijn verre oom: Retreever. De Peilzender en Retreever installeren we in onder meer auto's, campers, bedrijfswagens, motoren, klassiekers en werkmaterieel.

Recovery

Onze eigen opsporingsdienst komt in actie wanneer een voertuig wordt gestolen. De Recovery Service traceert het gestolen voertuig en stelt het veilig. Veel (bedrijfs)auto’s en andere voertuigen hebben we zo al teruggevonden, in heel Europa en soms ook erbuiten. Fijn voor de eigenaren én verzekeraars.

Verdere ontwikkelingen

In 2023 gaan Europetrack en SlimmGPS over naar Moving Intelligence waarmee we complete oplossingen voor fleetmanagement en rittenregistratie kunnen aanbieden. In 2024 komt daar Echoes bij en helpen we onder meer wagenparkbeheerders en fleetmanagers zonder dat daar installatie van hardware nodig is. Eind 2024 mogen we Volkswagen Group aansluiten en niet veel later gaan we voor minimaal 90% van de merken.

Meer dan 400.000 voertuigen zijn op dit moment aangesloten op een Moving Intelligence-systeem, ‘and counting’. Met verdere ontwikkelingen in eigen huis en kantoren in Nederland, Verenigd-Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk en verder actief in onder meer België en Griekenland bouwen we verder aan één Moving Intelligence en slimme oplossingen voor voertuigbeveiliging, rittenregistratie en wagenparkbeheer.

Nieuws

Meer nieuws